דף הבית         אודות         צור קשר         לקוחות ממליצים         כתבו עלינו         הדרכה ומאמרים         תרומה לקהילה            
  

 
  חייגו
03-6836911
כתובת
שוקן 12, תל אביב




 


 


 

איך לקנות קלנועית


לפרטים, נא התקשרו לטל: 03-6836911
 
דף הבית >> הדרכה, מאמרים >> איך לקנות קלנועית

כיצד לקנות קלנועית?
או איך לבחור קלנועית?

אזהרה:  מאמר זה נכתב כשרות לגולשי האתר ומסתמך על ידעותינו ונסיוננו. פרידמן  הנע/אה או כל אדם או גוף אחר אינם אחראים לנזק או אובדן מכל סוג שהוא  אשר עלולים להגרם לאדם או גוף אשר יסתמך על מאמר זה כדי לקבל החלטות בקשר לקלנועית.

הגדרה: במאמר זה "קלנועית" הכוונה לכלי רכב חשמלי קטן אשר רוחבו אינו עולה על מטר אחד, בעל שלושה או ארבעה גלגלים המשמש לנוסע אחד או שניים ומהירותו אינה עולה  על 12 קמ"ש.  שמות נוספים של הכלי: סקוטר, scooter, קלנוע, רבנוע.

הקדמה, האם קלנועית היא הכלי הנכון עבורנו?
אנו קונים קלנועית לעצמנו או להורינו כי "כבר קשה ללכת" אך לפני שאנו נגשים לקניית קלנועית עלינו לשאול את עצמנו האם בכלל קלנועית היא הכלי הנכון עבורנו? אמנם קשה לנו או להורינו ללכת ברגל אך אם נרכוש קלנועית נהפוך לפסיביים לגמרי. גם מעט הכח שיש לנו ללכת יאבד ונהפך לתלויים יותר. על כן אולי יש ללכת על פתרון ביניים תחילה. למשל
אופניים או תלת אופן למבוגרים.  עדיף כמובן אופניים; הם קלים, מהירים ונכנכסים כמעט לכל מקום. אולם אנשים מבוגרים במקרים רבים אינם יכולים לרכוב על אופניים, בוודאי שמי שלא  רכב כל חייו לא יוכל לעשות זאת בגיל מבוגר. על כן הפתרון הוא תלת אופן למבוגרים המאפשר רכיבה גם למי שאין "שווי משקל" ומאפשר עמידה במקום ללא צורך לרדת מהאופניים כפי שצריך באופניים רגילים. וכך   כאשר  הרוכב מתעייף הוא פשוט יכול להפסיק לדווש. בשלב שני ניתן להוסיף מנוע  חשמלי לתלת אופן בו ניתן להעזר בעת שהרוכב התעייף או שעליו לעלות עליה קשה. גם מצב זה עדיף על קלנועית הואיל ועדיין נדרש מאמץ גופני מסוים מהרוכב ובכל מקרה כאשר יש לו כוח בבוקר למשל, יש לו האפשרות לדווש במקום להשתמש במנוע. כן הוא יכול  לדווש במקביל למנוע. הוא עדיין יושב על מושב של אופניים הדורש יצוב של הגוף ולא על כסא של קלנועית הדומה יותר  לכורסא שבסלון. אומנם כל אדם משתמש במכוניות או אוטובוסים  בהם הוא למעשה פסיבי, אולם כל אדם בריא גם הולך ברגל  (או לפחות צריך ללכת ברגל), במקרה של רכישת קלנועית מדובר בדרך כלל על אדם שקשה לו ללכת ברגל ויש  חשש שיעדיף את  הקלנועית תמיד.

איזו קלנועית לרכוש? 
רק לאחר  שהשתכנענו שהפתרון הנכון עבורנו הוא קלנועית אנו יכולים לגשת לברור איזו קלנועית לקנות. השאלה הראשונה היא מה הצורך לשימוש לקלנועית? האם בעיר או בכפר? בסביבה מישורית או איזור בעל עליות וירידות? האם בתוך מבנים ו/או במקומות פתוחים? לאיזה מרחק אנו רוצים להגיע. והאם אנו רוצים לשנע את הקלנועית באמצעות המכונית שלנו או באמצעים אחרים למקומות מרוחקים.

אם מדובר על שימוש בסביבה כפרית ונטולת תנועה הרי שנוח יותר להשתמש בקלנועית גדולה. קלנועית גדולה פירושה נוחות גדולה יותר בנסיעה הואיל והיא מצויידת בדרך כלל בכסא גדול ונוח, טווח נסיעה גדול יותר הואיל ויש מקום למצברים בעלי תכולת אנרגיה גדולה. בדרך  כלל בסביבה כפרית הטווחים הנדרשים הם גדולים יותר לעומת סביבה עירונית. החסרון של קלנועית גדולה הוא משקלה הגבוה יחסית, חוסר היכולת להכנס לתוך מבנים חנויות מעליות קטנות וכו', כמו כן הרבה יותר קשה לקחת אותה עמנו ברכב אם אנו רוצים לקחת את הקלנועית למקום מרוחק. גם כושר התמרון של קלנועית גדולה הוא נמוך יותר. קיים גם שימוש בקלנועית  כרכב תפעולי בפמעלים. מאמר זה אנו מטפל בנושא זה.

עולם הקלנועיות  נחלק ל 3 קטגוריות  עיקריות: 

שם הקטגוריה תיאור טווח מחירים בש"ח שימושים עיקרייים יתרונות חסרונות
קלנועיות קלות ומתפרקות קלנועיות קטנות, מצברים קטנים ( כ 12 אמפר שעה), מושב מינימליסטי, בדרך כלל 3 גלגלים יצוקים (ללא  אויר) 5,000 עד 7,000 בתוך מבנים (מעליות קניונים, בבית) זולות, מתפרקות, כושר  תמרון מעולה, קלות לשינוע למקום מרוחק, ניתן להכנס למעליות בקלות ולהגיע לתוך היעד עצמו  (חנות, בנק וכו'). זמן טעינה קצר, אין נקרים חלשות, טווח קצר ( כ 12 ק"מ), ישיבה פחות נוחה, נסיעה לא "רכה"
קלנועיות בינוניות קלנועיות לנוסע אחד.  מצברים בינוניים ( כ 30 אמפר שעה), 3 או 4 גלגלים פנאומטיים 9,000 עד 12,000 לשימוש אדם אחד הן בתוך מבנים והן מחוצה להם טווח סביר (כ 20-30 ק"מ), מאפשרות נסיעה ברחוב וגם להכנס למבנים, נוחות יותר, כסא מסתובב  וגם עולה ויורד  לא  תמיד נכנסות  למעלית, לא ניתן לקחת נוסע נוסף, לפעמים חלשות יחסית לגודלן
קלנועיות גדולות קלנועיות גדולות ומפוארות,  לנוסע אחד או שני נוסעים, מצברים גדולים (כ 70 אמפר שעה), תאורה, וינקרים, סלים לנשיאת משאות ואביזרים (הליכון, בלון חמצן), 3 או 4 גלגלים פנאומטיים גדולים 15,000עד 25,000 לשימוש ברחוב, לטווחים גדולים לאדם אחד או שניים, למקומות הרריים. חזקות, טווח גדול, נוחות מאוד  (בולמי זעזועים, כסאות קפטיין מפוארים) עיצוב מרשים (לוח שעונים גדול ומפואר), אפשרות להתקנות שונות (גגון לשמש, גגון לגשם,  סלים גדולים למטען, מחזיק להליכון, בקבוק חמצן וכד'), מעבר קל  יותר של מכשולים (שפת מדרכה) יקרות, אינן מאפשרות כניסה למבנים, חנויות מעליות, זמן טעינה ארוך, קשות לשינוע,

היכן מותר לנסוע בקלנועית?
אין באמור תחליף ליעוץ  משפטי.
ככלל אין לנהוג בקלנועית בכביש אלא על המדרכה. אולם  לכלל  זה חריגים רבים. במקרים הבאים מותר לנהוג בכביש: בקיבוץ או במושב, במקרה ואין במקום מדרכה, לשם מעבר ממדרכה למדרכה, המדרכה אינה מאפשרת נסיעה עליה בגלל מידותיה, מצבה או מכשולים עליה, לא ניתן לעלות ולרדת מהמדרכה באמצעות הקלנועית.


האם צריך לקלנועית רשיון נהיגה ורשיון רכב?
אין להשתמש במידע  זה כתחליף ליעוץ משפטי מקצועי. פרידמן הנע/אה או מי מטעמה אינה אחראית למידע הנמסר כאן.
אין צורך ברשיון נהיגה וברשיון רכב לנהיגה ושימוש בקלנועית.


אילו סוגי ביטוח צריך לקלנועית?
אין להשתמש במידע כאן כתחליף ליעוץ  ביטוחי ומשפטי מקצועי. פרידמן הנע/אה או מי מטעמה אינם אחראים למידע  הנמסר כאן.
קיים ביטוח חובה לקלנועית ביטוח חובה  כשמו כן הוא - חובה1. הביטוח הוא זול (כ 400 ש"ח ) ויתרונותיו גדולים ובכל מקרה כדאי לבצעו. יש  לשקול  לרכוש דרך סוכן הביטוח שלכם את שאר הבטוחים המפורטים להלן  בסדר חשיבות יורד.   כל אדם יחליט לעצמו אילו סיכונים הוא מעוניין ליטול על עצמו, ואלו סכונים הוא מעוניין להעביר  לחברת הביטוח על ידי רכישת פוליסה מתאימה.יש לשים  לב כי בניגוד למכונית עלול להיות ארוע שלא יוכר כ"תאונת דרכים" וזאת בגלל אופי הקלנועית. בניגוד  למכונית הקלנועית נוסעת במקומות שאינם דרך. למשל, אם קלנועית פוגעת באדם בתוך קניון  כלל לא בטוח שארוע זה יוגדר  "תאונת דרכים", וכלל לא בטוח כי ביטוח החובה בארוע זה יכסה נזקי גוף צד ג'. למרות הנאמר לעיל ומנסיוננו,  לרוב בעלי הקלנועיות אין ביטוח כלל.

  • ביטוח חובה לקלנועית - לכסוי תאונות אישיות ונזקי גוף צד ג' לכסוי ארועים שיוגדרו "תאונת  דרכים". העלות השנתית של הבטוח זולה( כ 400 ש"ח).   
  • ביטוח תאונות ובטוח נזקי גוף צד ג' - לכסוי  פצוי לנזקי גוף למשתמשים בקלנועית  ונזקי גוף לצד ג' לארועים שלא יוגדרו "תאונת דרכים"  
  • ביטוח רכוש  צד ג' - לכסוי פגיעות של הקלנועית ברכוש צד ג' לארועים שלא יוגדרו "תאונת דרכים" 
  • ביטוח מקיף  - לבטח את הקלנועית עצמה למקרה גנבה שריפה וכדומה. ניתן להוסיף את הקלנועית  לבטוח הדירה בתוספת לא גדולה.

כמה גלגלים צריכה קלנועית?
קיימות  בשוק קלנועיות בעלות שלושה או ארבעה גלגלים. קלנועיות  בעלות  4 גלגלים  יציבות יותר מאשר קלנועיות  בעלות שלושה גלגלים. לכן ככלל עדיף לרכוש קלנועית בעלת 4 גלגלים. לאחרונה יצאו לשוק קלנועיות בעלות שלושה גלגלים אשר מאיטות עצמן באופן אוטומטי בסיבובים ופניות כדי להתגבר על הבעיה של חוסר יציבות. היתרון של קלנועיות בעלות 3 גלגים הם: כושר תמרון גבוה יותר, חלקן יכולות  להסתובב במקום (קוטר  סיבוב 0) ומעבר קל יותר  של מכשולים למשל עליה למדרכה.

ארץ יצור הקלנועית הנרכשת
הקלנועיות הנמצאות  בארץ מקורן מיצור מקומי, או מתוצרת חוץ בדרך כלל סין או טייואן. בדרך כלל לקלנועיות תוצרת חוץ יש יתרון במחירן הזול יותר. במקרה של קלנועית תוצרת חוץ העדיפו כלי מתוצרת טיואן. הקלנועיות מטיואן  ברמה גבוהה  יותר מקלנועיות מסין  ומתקלקלים הרבה פחות  מכלים מתוצרת סין. העיצוב של קלנועיות תוצרת חוץ דומה לעצוב של מכונית קטנה.


שיקולים טכניים

מצברים:
קלנועיות בדרך כלל עובדות על מתח של 24 וולט. לשם כך יש בקלנועית 2 מצברי חומצב עופרת בעלי 12 וולט כל אחד. המצברים נטענים משקע חשמלי רגיל. הקלנועית מסופקת עם מטען. וככלל יש לטעון את המצברים כל ערב לאחר הנסיעה. למצברים אין כל השפעה על הכוח של המנוע אלא על הטווח של הכלי. ככל שגודלם הפיזי גדול יותר תכולת האנרגיה שבהם גדולה יותר והטווח שלהם גדול יותר. הדבר משול לגודל מיכל הדלק של מכונית. אולם כדי לשאת מצברים אלה הכלי עצמו צריך להיות גדול וכבד יותר מה שמקשה על כניסה למקומות קטנים והעברת  הכלי באמצעות  מכונית למקומות מרוחקים. כמות המצברים נמדדת באמפר שעה (Ah) הואיל ושני המצברים בקלנועית מחוברים בטור האמפר שעה המופיע  על כל אחד מהם הוא האמפר שעה הכללי. לדוגמא אם בכלי שני מצברים בעלי 12 וולט ו 20 אמפר שעה, סך הכל לכלי 24 וולט (סכום 2 המתחים) ו 20 אמפר שעה (אותו אמפר שעה של כל אחד מהם בנפרד). כלל אצבע: כל 1 אמפר שעה נותן 1 קילומטר  של טווח נסיעה. לדוגמא: קלנועית בעלת 24 וולט 20 אמפר שעה תתן כ 20 ק"מ טווח. קלנועית בעלת 24 וולט ו 70 אמפר שעה. תתן טווח של 70 ק"מ. מדובר כאשר המצברים חדשים וטעונים. כאשר המצברים "מזדקנים" הטווח של הכלי  יורד בהדרגה (לא הכח של הכלי). המצברים בדרך כלל לא "מתים" אלא הטווח שלהם יורד לרמה כזאת שהטווח כבר לא משרת את צרכיו של בעל הכלי והוא נאלץ לרכוש מצברים חדשים. לאור האמור כאן, לכאורה רצוי לקנות קלנועית בעלת מצברים בעלי אמפר שעה כמה שיותר גדול. אולם הבעיה היא שככל שהמצברים גדולים יותר כך גם הכלי הוא יקר יותר וגדול יותר מה שמקשה על כושר התמרון שלו והעברתו למרחקים גדולים באמצעות כלי רכב אחר. גם זמן הטעינה של המצברים בדרך כלל יגדל (ראה להלן) על  כן כדאי לבדוק את הטווח האמיתי אותו אנו צריכים ולהתאים את המצברים אליו. לא לקנות סתם קלנועית  עם מצברי ענק.  כמו כן אפשר להגדיל את הטווח על ידי טעינת הקלנוית במהלך היום אם ניתן. אם אדם בסך הכל צריך טווח יומי של 70 ק"מ אולם מסתבר שהוא תמיד נמצא בקניון המרוחק רק 10 ק"מ מביתו, טוב יעשה אם ירכוש קלנועית בעלת טווח של 40 ק"מ ( = 40 Ah ) ויטען אותה כשיגיע לקניון. כך יעזור לנגישות והתמרון שלו וכמובן יעזור לכיסו. רצוי תמיד לטעון את הבטריות בסוף כל יום של שימוש דבר זה מאריך  את  חיי המצברים ומעט את קצב "הזדקנותם" (= שומר על טווח הכלי). אין להשאיר את המצברים זמן רב ללא טעינה. ככלל אין סכנה של טעינת יתר במטענים אוטומטיים.  

מטען וטעינה כמה זמן תצטרך הקלנועית להיות בטעינה כדי המצברים יתמלאו לחלוטין?
זמן הטעינה של הקלנועית קשור לקצב הטעינה של המטען ולגודל המצברים אותם טוענים. הזמן הדרוש לטעינה מתקבל מחלוקת האמפר שעה של המצבר באמפר של המטען לדוגמא, קלנועית בעלת מצברים של 40 אמפר שעה ומטען בעל 8 אמפר תדרוש הטענה של 5 שעות. זאת בהנחה (שבדרך כלל אינה נכונה) שהמצברים התרוקנו לגמרי. בדרך כלל נשארת אנרגיה במצברים וזמן הטעינ קצרה יותר. אין חובה למלא את המצברים עד הסוף. לא תמיד מטען בעל אמפר גבוה יותר הוא  גם מטען טוב יותר. לעיתים מטענים הטוענים את הכלי בצורה איטית ומבוקרת הם טובים וגם יקרים יותר. יש להקפיד שהמטען יהיה כזה המפסיק את הטעינה כאשר המצברים מלאים. טעינת יתר הורסת את המצברים. באופן פרקטי אנו ממליצים להכניס את הקלנועית לטעינה  כאשר חוזרים בערב עם הקלנועית ולהשאירה עד למחרת בבוקר. אם לא משתמשים בקלנועית תקופה ממושכת רצוי לטעון אאותה אחת לשבועיים.

מנוע והעברת הספק:
המנועים הם מנועי מתח ישר הפועלים על 24 וולט ובעלי פחמים. הספק המנועים נע בין 200 ל 2000 וואט. לכאורה  יש להעדיף מנוע בעל הספק גבוה ככל שניתן ובמיוחד אם השימוש המיועד הוא לשני רוכבים או  שמקום השימוש כולל עליות בעלות  שיפוע ניכר. למנועים גדולים יש  גם חסרון הם צורכים הרבה אנרגיה מהבטריות ומקצרים את הטווח. ככלל ככל שהקלנועית גדולה יותר הספק המנוע גדול יותר. לפני שאתם קונים בקשו לערוך נסיעת מבחן גם בעלייה, אם אתם מתכוונים להסיע 2 נוסעים נסו את הקלנועית עם שני נוסעים. על תסמכו על נתונים טכניים "לפי  הספר" בלבד. לא תמיד קלנועית שמבטיחה הרבה "לפי הספר" עומדת בהבטחה גם בשטח. לפעמים דווקא קלנועיות עם הבטחות "צנועות" הן בעלות ביצועים טובים בשטח. בקלנועיות של היום יחידת העברת הכח בדרך  כלל  היא יחידה סגורה הכוללת דפרנציאל. יחידות אלה הן בדרך כלל טובות ואמינות בדקו שאינכם קונים קלנועית עם הנעה על ידי שרשרת או רצועה. 

כמה עצות פרקטיות
רצוי שתערכו נסיעת מבחן על הכלי בטרם הרכישה (גם בעליות) לבדוק את בצועי הכלי ואם הוא הוא נוח לכם. 
השוו מחירים בין כמה משווקים. 
בדקו אם לקלנועית אחריות, לכמה זמן ועל  ידי מי.
העדיפו  עסק העוסק גם בתיקון קלנועיות אשר  ידע  לפתור בעצמו בעיות מכניות  וחשמליות אם תהינה לאחר הקניה. 
 


 1. נכון לתאריך 21/09/09 העניין טרם הוסדר בחקיקה אך יש פסיקה המחייבת  בטוח חובה לקלנועית (יש גם פסיקה סותרת). 

בברכת נסיעה בטוחה ומהנה,
צוות פרידמן הנע/אה
 פרידמן 
       פרידמן, רח' שוקן 12, תל אביב, טל 03-6836911   פרטים נוספים    

למעוניינים, 3 תשלומים שווים למזמינים באתר. אפשרות להסדרי תשלום ומימון שונים

האחריות למוצרים הנקנים באתר זהה לאחריות הניתנת למוצרים הנקנים בחנות  

ניתן לאסוף בחנות בתל אביב כל מוצר שנקנה באתר (לאחר תיאום ) ולחסוך את תשלום דמי המשלוח 

הובלה למקומות רחוקים כמו ערבה, אילת, כפרים, רמת הגולן וכד' - תוספת של 50% להובלה הרשומה. התוספת בתיאום עם חברת ההובלה כדי שנוכל לתת שרות בכל הארץ 
מאמרים באתר
אודות אופניים חשמליות
אודות אופני הרים
ספורט אופני הרים
קלנועית חדשה
קלנועיות 3 או 4 גלגלים?
כיצד לבחור אופני הרים 
קניית אופניים חשמליות
רכישת אופני הרים
למה אופניים חשמליים
קלנועית בעלת גלגל אחד
רכיבה בטוחה
קטגוריות
אופני הרים
אופני נשים
אופני ילדים
תלת אופן
אופנים מתקפלים
אופניים חשמליות
טרקטורנים ממונעים
קורקינטים ממונעים 
קלנועיות
רכישה באתר
תקנון
שאלות ותשובות
אחריות והוראות הרכבה


מאמרים
קישורים
הצטרפות
צור קשר
פייסבוק


השארו מעודכנים, הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו

 

פרידמן 2017 © כל הזכויות שמורות     עיצוב אתר: טליה קוזי
.